tips om je goede voornemens uit te voerenWil je jouw goede voornemens ook echt uit te voeren? Ik heb 10 tips, om het een beetje makkelijker te maken.

10 Tips om je goede voornemens uit te voeren

Tegen het eind van het jaar, maken we vaak goede voornemens. Maar even zo vaak zijn we ze op 2 januari alweer vergeten. Wanneer je de mogelijkheid wilt vergroten om je goede voornemens ook echt uit te voeren, heb je misschien iets aan onderstaande tips, om het een beetje makkelijker te maken.

  1. Denk goed na over wat je wilt veranderen.
  2. Zorg dat je duidelijk weet waarom je het dat wilt.
  3. Check of de verandering haalbaar is. Past het bij je, voegt het iets toe voor je, is de verandering die je voor ogen hebt realistisch en haalbaar?
  4. Maak voor jezelf duidelijk wat de struikelblokken zijn in de uitvoering. Elke verandering kent zijn valkuilen, als dat niet zo zou zijn, had je allang zaken verandert. Dan zou het namelijk vanzelf gaan, want je zou geen tegenwerking ondervinden. Houdt er dus rekening mee dat je (onbewust) je voornemens tot verandering kunt saboteren.
  5. Probeer die struikelblokken al zoveel mogelijk uit de weg te ruimen. Wanneer je nu al weet dat je beslissing tot verandering tegengewerkt kan worden door bepaalde situaties, gedachten of gevoelens, kun je daar al oplossingen voor Bedenken. Wanneer je je bv voorneemt om te stoppen met roken, weet je al dat die jaarlijkse nieuwjaarsreceptie extra inspanning van je vergt. Bedenk dus alvast hoe je die moeilijke momenten gaat aanpakken of omzeilen.
  6. Wees daarbij streng voor jezelf. Struikelblokken zijn namelijk een vorm van (onbewuste) weerstand. Wanneer je je niet voorbereid op confrontatie met moeilijke situaties, val je veel makkelijker terug in oude gewoonten en/of gedragingen. Het is belangrijk dat je streng bent voor jezelf, omdat je heel makkelijk de neiging kunt hebben, om de struikelblokken aan te pakken als het zover komt. Maar vaak is het dan wel heel erg moeilijk om je aan je afspraak met jezelf te houden.
  7. Schrijf je voornemens op en verbind er concrete acties aan. Het opschrijven dat je minder gaat eten is daarbij niet concreet genoeg. Het opschrijven dat je jezelf nog maar één tussendoortje per dag toestaat is dat wel. Het opschrijven dat je stopt met roken is niet voldoende. Het opschrijven dat je telkens wanneer je zin hebt in een sigaret, een blokje omgaat is dat wel.
  8. Stel jezelf ook een deadline. Wanneer je een datum hebt geprikt waarop je de verandering tot stand gebracht moet hebben, kun je ergens naartoe werken. Zorg wel dat je een reële deadline stelt, anders gaat het moeilijk worden om deze te behalen. Daarbij is het beter om niet te stellen dat je op 1 januari ergens radicaal mee stopt. Beter is het om te stellen dat je op 1 januari aan de gewenste verandering begint te werken, en jezelf een reële periode te stellen die je ervoor nodig denkt te hebben.
  9. Zorg voor mensen om je heen die je op het moment dat het niet dreigt te gaan lukken kunnen oppeppen en motiveren.
  10. Zorg dat je verwachtingen van jezelf reëel zijn en geef niet op bij een terugval. Verandering van gewoonten kost tijd. Daarbij is het logisch dat je soms terugvalt in je oude gedrags-, of gewoontepatroon.

Wat doe jij om je goede voornemens uit te voeren?

Laat je me weten wat je van dit artikel vindt?