stressWat gebeurt er in je lichaam?
In spanningsvolle situaties (bijvoorbeeld bij onverwacht gevaar) kun je ineens plotseling in de stress schieten.
Er is een snelle reactie van het autonome zenuwstelsel, die voortkomt uit activiteit van het sympatische zenuwstelsel. Hierdoor komen adrenaline en noradrenaline vrij in de bloedbaan door het bijniermerg. Er is een langzamereactie via hypothalamus-hypofyse-bijnierschors. De stressprikkel bereikt de hypothalamus. Deze produceert een peptide, CRH geheten. Hierdoor wordt de voorkwab van de hypofyse gestimuleerd tot productie van het hormoon ACTH. ACTH stimuleert de bijnierschors om

corticosteroïden( oa het stresshormoon cortisol te maken. Cortisol helpt het lichaam om energie te mobiliseren, waardoor je beter opgewassen bent tegen bedreigende situaties. Cortisol in de bloedbaan verhoogt het bloedsuikergehalte glucosespiegel en het metabolisme.

Stress

Je zet alle zeilen bij en reageert instinctief, waardoor je van angst opzij springt. Je reageert niet vanuit je hoofd. Je lichaam is in opperste staat van paraatheid zodat er snel instinctief gereageerd kan worden.
Je hart gaat sneller kloppen, je transpireert meer, je bloeddruk verhoogt. Het lichaam wordt in opperste staat van paraatheid klaargemaakt voor een “”fight flight or freeze”” reactie. Met andere woorden je lichaam wordt klaargemaakt om te vechten, te vluchten of te bevriezen ingegeven door overlevingsdrang. Wanneer de dreiging voorbij is heeft je lichaam tijd nodig om de opgebouwde spanning kwijt te raken.

Negatieve stress
Soms kun je door de druk van allerlei verplichtingen zoals bijvoorbeeld een drukke baan, steeds meer negatieve stress ervaren. Als je veel negatieve stress hebt, kan dat zo gewoon voelen, dat je het niet eens meer merkt. Je staat de hele dag in je vijfde versnelling, maar hebt dat niet meer in de gaten. Of je hebt het misschien wel in de gaten, maar krijgt het niet voor elkaar om terug te schakelen. Je lichaam wordt daardoor overbelast, want het is in constante staat van paraatheid en heeft geen tijd om bij te komen en zich weer te herstellen naar een situatie waarin je in balans bent. Deze negatieve spanningen vormen een gevaar voor de gezondheid, omdat het langdurige effecten kan hebben op het centrale en autonome zenuwstelsel.Langdurige stress vermindert de werking van het immuunsysteem, we krijgen dus steeds minder weerstand, en hebben dus steeds minder nodig om “”over de rooie”” te gaan.

Om stress tegen te gaan is het van belang dat je minder stressfactoren krijgt, of er beter mee om kunt gaan. Ook kun je onderzoeken wat de oorzaak is van het feit dat je je laat opjagen door van alles en nog wat.

Enkele mogelijke oorzaken van stress zijn
Hoge werkdruk (beroepen als verpleger, manager, chauffeur etc)
Langdurige mentale inspanning,
Emoties zoals angst, verdriet of woede. (straf, dreiging van gevaar, het verlies van een dierbare, ontslag op het werk, niet kunnen voldoen aan gestelde eisen)
Slechte afstemming tussen eisen en kenmerken van de omgeving
Slechte afstemming tussen de capaciteiten en behoeften van iemand
Alle situaties die onze basisbehoeften (veiligheid, gezondheid, liefde, materiële zekerheid etc.) bedreigen

Invloed op de geest
Wanneer je te vaak en te heftige stress ervaart beïnvloed dat uiteindelijk lichaam en geest. Je voelt je dan opgejaagd, hebt last van hoofd-, en spierpijn, je nachtrust wordt aangetast. Je krijgt maagklachten of hart- en vaatziekten. Nervositeit, overspannenheid , depressie , Burn-out hyperventilatie en angststoornissen kunnen ook het gevolg zijn. Door concentratieproblemen wordt de kans dat je het probleem oplost steeds kleiner, dat geeft weer een slecht gevoel waardoor depressieve gevoelens en concentratieproblemen weer kunnen toenemen.

Acute stressstoornis
Is een heftige en korter durende reactie op een stressvolle gebeurtenis of situatie.

Posttraumatische stressstoornis
Is het gevolg van ingrijpende gebeurtenissen zoals verkrachting, gijzeling, oorlog of mishandeling. Deze stoornis komt vaak lang na de gebeurtenissen aan het licht, en herstel beslaat vaak een langere periode.

Coping
Is het omgaan met, of controle hebben over, negatieve prikkels of onaangename situaties en kan je stressgevoeligheid beïnvloeden.

Laat je me weten wat je van dit artikel vindt?