een persoonlijke overwinningEen duidelijk doel met een werkbaar actieplan zorgden ervoor dat ik mijn overtollige vet en kilo’s kwijtraakte.
Lichamelijke klachten zijn nauwelijks meer aanwezig.
Ik zit beter in mijn vel.

Een persoonlijke overwinning

Het afgelopen jaar liep wat anders dan ik gedacht had.
Ik ben het jaar rustig begonnen, omdat ik tijd wilde hebben voor een verhuizing. Toen deze in maart achter de rug was, besloot ik wat tijd te nemen voor mezelf, te herbronnen, naar binnen, naar de kern toe te gaan.
Zo kreeg ik ook de tijd om eindelijk eens wat klussen aan te pakken die door tijdgebrek steeds uitgesteld werden.
Tja, dat liep even anders toen ik problemen kreeg met mijn hand, mijn rechterhand, mijn dominante hand. Door een Carpale Tunnel Syndroom en een Trigger duim, dat is een duim die niet meer (vloeiend) beweegt door een peesontsteking was ik onthand.
Dan maar relaxen, de tijd nemen om te ontspannen en tot rust te komen.
Toen mijn hand weer mee wilde doen, zo ergens in augustus, gebeurde er weer iets dat niet in de planning zat; een van mijn kinderen kwam weer thuis wonen.
Dat maakte dat ik mijn plannen weer bijstelde, om daar de nodige aandacht aan te kunnen besteden.

Ik zat niet nog echt lekker in mijn vel en zou ik die periode ook nog wat tijd voor mezelf hebben, want ik voelde dat ik dat ook nodig had.
Het is er een beetje ingeslopen; steeds meer lichamelijke klachten door de artrose in mijn nek, waardoor mijn lichaam niet altijd doet wat ik zou willen. Op een bepaald moment moet je accepteren dat je in moet leveren.
Ook mijn figuur veranderde. Tja overgang, hormonen en meer………..Pfffffffffff. Ook daar accepteren dat ik moest inleveren. En omdat die dikke buik toch niet meer tegen te houden was, maakte het ook niet meer uit wat ik at. Daarom “verwende” ik mezelf steeds vaker met lekker (lees slecht) eten.

 

De knop om

In een ver verleden heb ik een jaar lang elke ochtend om 7:00 op een crosstrainer gestaan, om een gezinslid te motiveren in beweging te komen. En diezelfde persoon zei me in een gesprek dat we hadden over bewegen en overgewicht, dat ik dat toen toch ook kon? Tja, er werd me hier een mooie spiegel voorgehouden. En ik voelde de knop letterlijk omgaan in mijn hoofd!!!!! Zo bizar.

Inderdaad, hoe kan het dat ik dat wel kan opbrengen voor iemand anders en niet voor mezelf?
Vind ik mezelf die investering niet waard?
Jazeker, ik zou niet zover komen met een gehavend lichaam, maar ik kon op zijn minst een poging wagen toch?
Een investering in mijzelf, mijn lichaam omdat ik dat gewoon waard ben.

 

Een doel stellen

Ik vond wel dat ik mezelf een doel moest stellen, en deed dat meteen rigoureus. Dan maar meteen goed inzetten toch!
Ik wilde in een ideale wereld zo’n 21% van mijn startgewicht kwijtraken.
Overtollige ballast, letterlijk en figuurlijk.

 

Een actieplan maken

Oké, hoe zou ik dat gaan doen?
Eerst maar eens in beweging komen, langzaam opbouwen en kijken wat haalbaar zou zijn.
Ik ben in het bezit van een crosstrainer, en hoefde er niet de deur voor uit naar een sportschool of zo.

Ik moest ook mijn eetgewoonten aanpassen, en daarvoor was het belangrijk om in kaart te brengen wat ik zoal at en of mijn energie inname een beetje overeenkwam met mijn energie verbruik.
Mooi niet dus! Ik at te veel en te slecht.

Ik heb een plan gemaakt om te bewegen; elke dag proberen om een kwartiertje op de crosstrainer, en elke dag een kwartiertje krachtoefeningen.
Dat ging mij en mijn lichaam zo goed af dat ik binnen een week elke dag een half uur kon cross trainen.

Ik was ook al snel toe aan zwaardere gewichten, kon mijn oefeningen langer en makkelijker volhouden en stond op een bepaald moment dik vijf kwartier op de crosstrainer.
Elke dag probeerde ik net iets verder te gaan dan de dag daarvoor.
Al dat opgeslagen vet, moet wel verbrand worden om het kwijt te raken natuurlijk, en hoe eerder hoe liever.

 

Zoektocht om anders te eten

Ik heb brood en aardappelen (en dus ook de jus), rijst en pasta voor een heel groot deel van het menu geschrapt .
Het is echt wel een zoektocht geweest hoe nu te gaan koken, maar het is meer dan gelukt.
De verse groenten werden uitgebreid, er kwam meer vis op het menu, geen bakboter meer, slechts een heel klein beetje olijfolie ( het zal je verbazen hoe weinig olie je nodig hebt om een maaltijd klaar te maken).
En mocht je twijfelen of je daarmee je buik wel vult; ja, daar vul je je buik mee, ik heb geen honger gehad.
Aangezien ik geen margarine etc. gebruik in verband met allerlei niet natuurlijke toevoegingen, gebruik ik roomboter. Als je je gaat verdiepen in kcal dan kom je erachter dat dat lekker aantikt. Dus alleen bij hoge uitzondering doe ik nog boter op mijn brood.
Suiker is uiteindelijk ook grotendeels van het menu verdwenen. Zoetstof is ook uit den boze, want dat wordt door je lichaam toch gezien als suiker.
Ik gebruikte al weinig tot geen kant-en-klaar producten, oftewel pakjesmeuk, dus het was niet moeilijk om dat te laten staan.
In kant-en-klaar producten zitten allerlei toevoegingen waar je  erg juist dik van wordt.

En niet geheel onbelangrijk, start de dag met een ontbijt. Sommigen zeggen dat je het beste kunt sporten op een lege maag, anderen zeggen dat je eerst absoluut moet eten. Ik heb beide gedaan en kan niet zeggen dat het een beter werkt dan het ander. Wel merkte ik dat ik soms te weinig energie had om het sporten af te maken en eerst moest eten voor ik verder kon als ik niet had ontbeten.

 

Meer vet verbranden door minder energie inname en meer energieverbruik

Het overtollige vet ben ik 50/50 kwijt geraakt. D.w.z. de helft door meer te bewegen en de helft door anders te eten en op mijn energie inname te letten.
Afhankelijk van je gewicht heeft je lichaam een bepaalde hoeveelheid energie nodig.
Wat je tekort komt aan energie inname wordt aangevuld door opgeslagen vet (je buikvet dus bijvoorbeeld).
Door mijn energiebehoefte uit te rekenen en te zorgen dat ik daar onder bleef (met af en toe een uitschieter, zoals bijvoorbeeld met Kerst) en daarnaast meer te bewegen verbruikte ik meer energie dan in innam.
Ik heb in deze periode bijna alles lopend of met de fiets gedaan en de auto zoveel mogelijk laten staan.

 

Onverwacht cadeautje

Zeer prettige bijkomstigheid is dat mijn lichaam beter functioneert. Waar een dag zonder pijn eerst een grote zeldzaamheid was, is een dag met pijn nu een grote uitzondering.

En als ik pijn heb, weet ik dat ik weer moet sporten. Ik sport nu niet meer dagelijks en ben aan het afbouwen, want ik heb de klus geklaard! Het doel is bereikt, ik ben 21 procent van mijn startgewicht kwijt, en 24 cm in mijn taille 🙂

Ik kan nu na bijna vijf maanden zeggen dat ik erg blij ben met hoe ik eet. En natuurlijk is er ruimte om ook wat minder gezonde dingen te eten. Ik maak de keuze echter wel veel bewuster. Waar ik vroeger zin had in chips, en pas stopte als de gezinszak bijna leeg was, weeg ik nu wat af, zodat ik weet wat ik eet. En ik geniet van elke hap. Je hebt geen eten meer nodig om jezelf mee te “verwennen” want in plaats van dat je jezelf ermee verwent, ondermijn je jezelf. Ik voel me heerlijk, mijn lichaam past weer bij wie ik ben.

 

Om rekening mee te houden

Nou val je als je start best veel af want veel beweging is nieuw voor je lichaam en je verliest ook veel vocht.
Na een week of drie is je lichaam gewend aan die nieuwe condities en oefeningen, en zal het afvallen dus minder hard gaan.
Je spieren groeien en spieren wegen zwaarder dan vet.
Als je dan enorm je best doet en de weegschaal geeft weinig vooruitgang, kan dat wat demotiverend zijn.
In plaats van het niet meer te zien zitten, deed ik er nog een schepje bovenop, ik sprak mezelf toe: “kom op je kunt het, nog even volhouden”. Er was toch niemand die dat kon horen.
Ik heb ook gemerkt dat, ondanks dat je je best doet qua bewegen en eten, je gewicht behoorlijk kan fluctueren. Soms met een aanwijsbare reden omdat je minder in beweging geweest bent, of meer gegeten hebt, maar soms ook zonder een aanwijsbare oorzaak. Ik heb wel gemerkt dat er vooral rondom Volle Maan minder vooruitgang in leek te zitten.

Wanneer je alleen je eetgewoonten aanpast, val je wel af, maar dan val je voornamelijk spierweefsel af. Diëten, met shakes of hongerremmers zijn in mijn opvatting niet goed. Je moet zorgen dat je lichaam voldoende voedingstoffen krijgt,

Als je na een dieet oude eetgewoonten weer oppakt zul je merken dat je sneller aankomt, omdat je lichaam alle extra’s omzet in vet.

Wil je blijvend dat buikje kwijt, moet je dus echt in beweging komen, die calorieën verbranden en zorgen dat je stofwisseling omhoog gaat, d.w.z. dat je lichaam sneller energie gaat verbranden. Daarnaast is het belangrijk dat je bewust bent van wat je eet.
Het gaat erom dat je anders leert eten en anders leert omgaan met voeding.

 

Wanneer je sport maak je allerlei hormonen aan

Serotonine

reguleert je stemming en zorgt voor een gelukkig gevoel. Serotonine ontstaat onder invloed van zonlicht, door het eten van koolhydraatrijke producten (daarom denken we onszelf te “verwennen” met die vette hap) maar ook door geregeld te sporten.

Adrenaline

dit is de stof die door ons heen “schiet” bij schrik, stress of opwinding. Dit kan een prettig gevoel zijn als de sensatie gewenst is (achtbaan), maar ongewenst zijn bij bijvoorbeeld een examen. Bij het ontspannen sporten wordt de aanmaak van adrenaline verminderd, Dus sporten geeft een vermindering van onrustige gevoelens.

Endorfine

heeft een rustgevende werking en verminderd sombere gevoelens. Deze stof wordt vermeerderd aangemaakt bij rustige duurbelasting.

 

Ook je eten kan invloed hebben op de productie van bepaalde hormonen

Dopamine

een hormoon wat de concentratie en je prettig voelen bevordert. Het maakt je alerter en is gekoppeld aan een orgasme. Dopamine wordt door het lichaam geproduceerd, wanneer je eiwitrijke product binnenkrijgt.

 

Ghreline

zorgt voor een vermindert gevoel van stress, waardoor je meer zult kunnen ontspannen. Ghreline ontstaat bij het gevoel van honger, en vermindert de vetafbraak wat meteen verklaart waarom het slecht is om te laat of te veel te eten. Om Ghreline in je lichaam op peil te houden is het dus aan te raden om op tijd en nooit méér te eten, dan tot het moment waarop je ‘vol’ zit.

 

Mijn advies voor mensen die ook aan de slag willen

Doe het voor jezelf
Ga ervoor!
Volledig!
Investeer in jezelf want je bent het waard.
Laat je niet uit het veld slaan, maar begin elke dag opnieuw aan die uitdaging.
Je zult merken dat je energie krijgt door die dagelijkse overwinning.
Maak een plan dat niet kan mislukken.

Nu valt het voor de meesten niet mee om jezelf te motiveren om in je eentje aan de slag te gaan. Geloof me, ik heb heel wat weerstand moeten overwinnen om toch, elke dag opnieuw weer aan de slag te gaan. Maar het is het meer dan waard geweest.
Het enige nadeel is dat ik nu toch wel spijt heb van al die kleding die ik weggedaan heb omdat ik dacht te moeten accepteren dat ik die never nooit niet meer zou passen…..

Denk je het niet alleen te kunnen? Laat het me weten, ik denk erover om een groep te starten waarin je dat samen met anderen kunt doen, onder mijn begeleiding en coaching.
Een persoonlijk plan op maat, groepsbijeenkomsten, een online ont-moetingsplaats en individuele begeleiding zijn mogelijk.

Laat mij je helpen, kom in beweging en bereik jouw doel!

Laat je me weten wat je van dit artikel vindt?